maandag 16 februari 2009

Martinique, de staking gaat nog door.

Hallo allemaal,
we zitten vandaag (maandag) nog steeds op Martinique, bij St Pierre. Dit is een vriendelijk dorpje waar we nog wel schaarste in de supermarkt en geen benzine vinden, maar voor de rest weinig last hebben van de staking.

Nadat we Nico en Roos hebben opgehaald bij het vliegveld hebben we Niels en Annemiek de volgende dag aan land gezet. Die middag de boot klaargemaakt en rustig de baai van Fort de France uitgezeild. Het plan was richting Case Pilote maar we waren zo lekker aan het varen dat we doorgezeild zijn naar St Pierre. Goede ankergrond en bij aankomst lag het nederlandse dorp van de Saeftinge, Samba en Wanderer er ook.
De volgende ochtend bleek het zaterdag te zijn en was er een goed gevulde markt met groenten, fruit en tonijn! Nico zag suikerriet liggen en wilde dit graag weer eens eten. De marktman had alleen een klein stukje liggen en maakte dit voor ons klaar om te proberen. Daarna nog een kokosnoot leeggedronken met z'n vieren.
Na de markt hebben we brood bij de bakker gevonden en Edith en Roos hebben al het bier en kaasjes bij de supermarkt opgekocht. Wel apart als het niet meer vanzelfsprekend is dat je je boodschappen kan doen.
De tonijn hebben we bij een sundown BBQ op het strand klaargemaakt. Heerlijk! We hadden weinig kolen en waren daarom naar wat hout op zoek. Werden we aangesproken door een mevrouw of we misschien houtskool nodig hadden. We kregen zo een tas houtskool van haar. Heel vriendelijk.
Toen we terug op de boot kwamen werden we nog gebeld door Apeldoorn! Ivonne ik hoop dat je een leuke verjaardag hebt gehad.

We zijn de "canadezen" ook weer tegengekomen in de wasserette (ja je leest het goed, boodschappen doen en de was op dezelfde dag). Zij vertelden van hun tocht op Montagne Pelee. Dat leek ons ook wel wat. Het bleek ook al op het lijstje van Roos en Nico te staan zodat het besluit snel genomen was om zondag daarheen te gaan.

Het eerste stuk fris en fruitig gelopen, richting Morne Rouge, maar het is toch wel zwaar heuvel op enzo... Wel Kolibri's gezien en een paar zoet water krabbetjes. Daarna een lift gekregen in de bak van een pickup naar Morne Rouge. We werden bij de afslag naar de Pelee afgezet.
Weer een stukje gelopen en de volgende lift gekregen tot aan het basis station. Daar wat gedronken en toen de berg op!
Het was niet echt een makkelijk pad en het bestond voornamelijk uit hoge traptreden en rotsen. Conditie was way out in the ocean... Na een aantal tussenstoppen hebben we uiteindelijk de krater rand bereikt en kozen we niet voor het zeer zware pad naar de top maar voor de gewone wandeling rond de kraterrand. Volgens de kaart in het basis station konden we die rond lopen. Bij een hoge top aangekomen was er niet echt meer een pad en konden we in de diepte het punt zien waar we uitmoesten komen om van de kraterrand terug te komen bij het basis station. Toen hebben we besloten om dezelfde weg maar terug te gaan en gingen we samen met de onderweg gevonden hond terug. De hond kende beter de weg dan wij... Maar we hadden nog maar twee en een half uur tot het donker werd en de heenweg had wel drie uur geduurd. Dus tempo maken. We waren al wel wat moe, maar ja je moet toch wat. Gelukkig begon het ook nog te regenen en was het zonnige weer verstopt achter de wolken.
Op het laatste stuk heeft Edith nog een misstap gemaakt en haar enkel verstuikt. Toen besloten we bij het basis station een taxi te bellen.
Bij aankomst aldaar was het basis station al dicht en helemaal verlaten. Naar het hotel 1,5 km verderop gelopen. Dat was dicht maar ze probeerden wel een taxi voor ons te bellen. De taxi was niet beschikbaar, geen benzine door de staking. Er reden ook geen bussen door de staking en de man van het hotel had ook heel weinig benzine zodat hij ons niet terug kon brengen. Uiteindelijk bood hij aan ons naar Morne Rouge te brengen tot de hoofdweg naar St Pierre. Weer een super vriendelijke martiniqueaan.
Na nog geen 20 minuten lopen werden we meegenomen achter in een bestel auto zodat we toch weer veilig en droog in St Pierre aankwamen waar ze met pre carnaval bezig waren. Lekker pizza gegeten en zo het mandje ingerold.