donderdag 3 september 2009

Vannes

Bonjour mes amis,
Afgelopen woensdag zijn we vanuit Le Logeo, vertrokken richting Vannes. Een vlagerige 20 knopen in de rug, stroom mee, fokje op, dus lekker relaxed de geultjes zoeken!
Aangekomen in de buurt van Vannes bleek de plek waar we dachten te ankeren helemaal vol te liggen met moorings. Jammer. We zagen een fransman op zijn boot aan een mooring liggen en wilden hem vragen of we een mooring konden pakken. Hij dacht dat hij aan onze mooring lag en wat blijkt, gewoon pakken wat je pakken kan. Onze mooring had een touw dat erg vies was, dus lang niet gebruikt. Om ons heen lagen allemaal bootjes van 21-28 voet...
Aan de kant een bar restaurant gevonden waar we precies in het borrel uurtje waren van de locale oude mannen! Na een lekker wijntje, onder tussen waren wij en het weer buiten weer droog geworden, gingen we weer naar de boot. De voorspellingen op de navtex gaven vele storm waarschuwingen, 8 tot 9 bft overblijfselen van Danny. In Biskaye, waar wij zitten Yeu of Iroise was het wel wat minder, maar flinke vlagen! Wat is dan een beter moment om The day after tomorrow te gaan kijken! Bedankt Ruub!
Wat een extra dimensie gaf aan de film was het feit dat tegen de avond de wind weer iets was gaan liggen en door die combinatie met een eb stroming was het hele mooringveld door elkaar gaan liggen. Toch wel spannend met een te grote boot, die breder is dan alle omliggende bootjes lang zijn! We hebben vaak de film moeten pauzeren maar gelukkig niets geraakt en na de film nog een potje hyves gespeeld, toen kwam het tij weer opzetten en konden we iets rustiger gaan slapen.
De volgende ochtend richting Vannes (10 minuten verder het kanaal in) Aangekomen bij de wachtsteiger voor de brug bleek ten eerste dat we te laat waren en na contact met de havenmeester dat we helemaal niet binnen konden varen, de brug en sluis zijn maar gemaakt voor 10 meter...
Aangezien we toch boodschappen wilden doen hebben we Equinox aan de wachtsteiger laten liggen en met het bijbootje Vannes ingevaren. Prachtig oud stadje, met alle levensbehoeften die we niet konden vinden in Le Logeo.
Terug gekomen bij ons bijbootje lag er een briefje bij dat we even met de havenmeester contact moesten opnemen. We konden buiten het stadje aan een steiger liggen, net voorbij North Sails, maar precies voor Multiplast, waar de Orange precies voor ons op de kant staat! (voor de niet zeilers, de Orange is een van de snelste race catamarans) Nu maar proberen of we morgen de werf mogen bekijken en een mooi verslagje kunnen schrijven voor het ctc nieuws.

We gaan zo lekker genieten van restaurant en kroeg, tot later