woensdag 1 juli 2009

Sao Jorge

Zondagavond was de prijsuitreiking van de Horta regatta. Om 6 uur moesten we aan de andere kant van de stad zijn in Palace de Barao (of zoiets). We zijn met ons team in de mooie roze shirtjes bijna op tijd daar. De tafels stonden vol met lekkere hapjes, bier, wijn en gin/tonic. Even later begon het officiele gedeelte met toespraken in het portugees en braaf geklap van de portugezen en buitenlanders. De prijsuitreiking was gelukkig wel deels in het engels voor de buitenlandse gasten. Iedereen kreeg een prachtig boek en een plaquette van de Horta regatta. Daarna mochten we aanvallen op drank en hapjes (pasteitjes, gefrituurde garnalen, croissants ham/kaas, aardappelkroketten, kaas, ham en nog veel meer). Het was erg gezellig en erg gastvrij allemaal.

Maandag hebben we eindelijk Horta verlaten. Het was erg moeiijk om daar weg te komen. Eerst boot opruimen, dan naar de receptie (die dan natuurlijk net gesloten is) om te betalen, afscheid nemen van iedereen. We zijn de kade wel 10 keer heen en weer gelopen, verschillende boten op en weer af, weer terug naar de receptie en dan kunnen we om half 3 toch weg. Geen lange tocht, 20 mijl naar Vela, Sao Jorge. Eerst hebben we geen wind, dan hebben we wind tegen en vervolgens halve wind en zeilen we relaxed naar Vela. In Vela aangekomen merken we dat er een haven is gemaakt en dat ankeren een beetje moeilijk wordt door gebrek aan ruimte. Eerst dus maar weer stootwillen ophangen en landvasten klaarleggen. Dan naar de ingang, het lijkt allemaal heel smal, we moeten ook geen tegenliggers krijgen. Er staan een paar mensen op de kant naar ons te gebaren dat we niet te dicht bij de pier moeten varen en dat we bij de ingang aan de betonnen kade kunnen liggen. Landvasten worden gevangen en we liggen weer. Verder de haven in was voor onze breedte niet mogelijk geweest, we konden niet keren en we zouden de hele doorgang blokkeren, maar hier liggen we perfect. Vanaf het water zagen we al allerlei kraampjes, we vragen het de politieman en deze wordt helemaal blij: ja, er is een groot feest de hele week met veel bier en hapjes! Als we er even later langs lopen is het nog niet echt open en zijn ze nog aan het opbouwen. Dan maar naar het pleintje en daar een hapje eten.

De volgende dag verder, afhankelijk van de wind gaan we naar Terceira of naar het volgende dorpje Calheta. Eenmaal op open water is er niet veel wind en dobberend, soms zeilend, gaan we toch naar Calheta. Onderweg zien we dolfijnen! Eerst ver weg, maar dan komt er een groepje recht op ons af en gaat onder de boot door. Bij Calheta aangekomen ligt er midden in het haventje een drijfsteiger en er wordt druk gewezen dat we daar aan kunnen leggen. Doen we. De steiger ligt niet vast aan de wal, maar er is een vlot aan een touwtje waarmee je naar de kant kan komen. Erg wiebelig en grappig, maar we staan zo weer aan land. Deze avond maar weer eens zelf gekookt, mag wel weer eens na 1,5 week uit eten.

Vandaag gaan we weer een iets langer stuk zeilen naar Angra da Heroismo, Terceira.