woensdag 15 juli 2009

Sao Miguel en klussen

Na een langzame oversteek van Terceira naar Sao Miguel zijn we toch echt in Ponta Delgada. De wind was weer eens niet zoals voorspeld en in plaats van 15 knopen halve wind hadden we 10 knopen recht van voor. Kruisen dus en dobberen tussen de eilanden, heel erg relaxed. Vlak voordat het donker werd hadden we land in zicht. Nog even doorgaan en dan om 5 uur 's morgens leggen we aan in de nieuwe haven. Het klotst een beetje maar we kunnen weer heerlijk rustig slapen.
Donderdagochtend toch maar even uitslapen, toch wel vermoeiend zo'n ongeplande nachttocht. Daarna gaat Renzo zo snel mogelijk beginnen met het verwijderen van de netten, en de bestelde oogbouten ophalen. Aan het eind van de middag komen John en Jolanda (van de JoHo) nog even langs met de ouders van John. Zij zijn toch aangekomen op Sao Miguel. Niet via Angra, zoals verwacht, maar via Praia da Vittoria, zodat ze helaas niet bij de Nederlandse kolonie langs konden komen. Gezellig om ze weer even te zien.
Vrijdag eerst klussen en even later staan Gerd en Margriet bij de boot, vers aangekomen vanuit Nederland. Installeren in de achterkajuit gaat prima, dus daar slapen ze de komende tijd. Daarna moeten we toch verder met de netten, we willen ze zo snel mogelijk af hebben om lekker verder te kunnen en het eiland te verkennen.
Zaterdag hebben we weer druk geklust. In Ponta Delagada is een groot feest gaande voor de Heilige Geest en Gerd en Margriet hebben de honeurs waargenomen om de ossenwagenparade te bekijken en de gratis maaltijd van brood, wijn en bier te ontvangen. Daarnaast hebben ze ook nog een overleg met de burgemeester van Ponta Delgada gehad. Ze hebben ons dus prima vervangen.
Zondag weer druk geklust, maar dan is het ook bijna af. De oogbouten en -moeren, de RVS-buizen en zeillatten zijn allemaal geplaatst. Alleen de netten moeten er nog op geregen worden, maar dat wordt een mooi klusje voor morgen.
Maandag weer druk geklust, de netten op aan de buizen vastgezet met touwtjes. Eerst de netten goed nat gemaakt zodat ze lekker ver oprekken en dan vastzetten. Over het resultaat zijn we heel erg tevreden. Nog nooit zo'n mooie strakke netten gehad! Daarna het eerste biertje op het net en het heeft nog nooit zo lekker gelegen!
Dinsdag is het dan eindelijk tijd om een autootje te huren en het eiland te verkennen. Om 1 uur hebben we een auto en vertrekken eerst richting de kratermeren Lagoa Verde (groen meer) en Lagoa Azul (blauw meer). Ondertussen zijn er helaas wat wolkjes gekomen en bij het uitzichtspunt zien we een stukje groen meer en vooral veel mist. Jammer. Dan rijden we naar beneden, de krater in en wandelen een stukje rond het meer. We vermoeden dat Loch Ness erin huist, we zien wat grote plonzen, maar onomstotelijk is het niet bewezen. Daarna verder langs de westkust. We stoppen en picknicken bij een prachtig uitzichtspunt over een klein vissershaventje en steile rotskust. Dan naar de Caldeira Velha, waar een waterval is waar je in kan zwemmen. Het water is lauw door de vulkanische gassen die er langs komen. Ook is er een geothermische bron (blub blub in de modder) die stinkt naar zwavel. De boomvarens en andere planten die langs het wandelpad groeien zijn schitterend groen. We vervolgen de weg naar Lagoa da Fogoa, het is een steile weg omhoog en voor we het weten rijden we de wolken weer in. Steeds verder omhoog en steeds dikker worden de wolken. We zien nog geen 10 meter meer en vooral geen uitzicht over Lagoa da Fogoa. Inspannend rijden zonder het gewenste resultaat. We gaan terug naar Ponta Delgada, maar niet zonder te stoppen bij de Centre Commercial. Altijd profiteren van een auto door de zware boodschappen te doen. Als we terug komen bij de boot is het al laat en we gaan uit eten, bij London. Een heel erg goed restaurant waar je uitstekend vlees en chocolademousse kan eten.
Woensdag op tijd op om met de auto nog naar de Furnas te gaan. Weer bubbelt er van alles uit de grond en stinkt het enorm. Blijft indrukwekkend om te zien. Daarna naar het plaatsje Furnas. In het park daar is een 'vijver' met warmwaterbron. Het water is roestkleurig en heerlijk warm. Het moet wel heel erg goed voor je zijn, we hebben er lekker in rondgezwommen en het was veel te snel tijd om de auto weer in te leveren.

Morgen gaan we weer eens een stukje zeilen.

Erik gefeliciteerd met je verjaardag en we halen de BBQ wel in.