vrijdag 16 januari 2009

Horseshoe reef, Tobago Cays

Hallo allemaal
het heeft even geduurd maar we zijn ook zo druk...

Vandaag zijn we in de Tobago Cays beland, een prachtig rif en natuurgebied. We liggen vlak bij het rif voor anker met uitzicht over de Atlantic.

Na Sandy Island zijn we naar Hillsborough gevaren om daar uit te klaren. Dit is natuurlijk een serieuze zaak. We hebben in een restaurantje met terras op het strand heerlijk gegeten en cola rum gedronken, hij had geen bier koud. Die cola kwam toch wel stevig aan, maar de volgende dag toch eerst bij de politie en daarna bij customs netjes afgemeld.
Op naar Union Island!
In Clifton moeten we weer inklaren. Net rond 4 uur, dus moeten we overtime fee betalen!
Het is een gezellig en druk stadje. De natuurlijke haven wordt beschermd door een rif, maar er is ook een rif in het midden van de haven. Tegen de avond wordt het heel erg druk in de haven met charter boten. Het Hollandse dorp ligt hier ook voor een deel deze hadden we ook al in Portugal en de Kanarische eilanden gezien. Klein wereldje toch die zeilers.
De volgende dag hebben we eindelijk weer water getankt. 85 gallon konden we in onze 250 liter tank kwijt.
Om de hoek van Clifton ligt Ashton. Niet de moeite om het grootzeil uit te pakken. Op de fok komen we er ook wel.
In de baai is een begin gemaakt voor een grote marina, maar het bleken italiaanse witwas praktijken en langzaam neemt de natuur zijn plek weer in.

We zien de Bagalut liggen, een duitse alu catamaran die hij zelf gebouwd heeft naar een Kurt Hughes ontwerp. Leuk, we hadden al een kort praatje met hun gemaakt in Valle Gran Rey, Gomera. Na een gezellige koffie is het alweer zo laat dat we niet meer de berg kunnen beklimmen en ik ga weer met de Dinghy op pad om wat vis te vangen. Vrij snel heb ik twee niet al te grote Yellowtail Snappers aan de haak zodat Edith weer een heerlijk maaltje kan bereiden.
In Ashton hebben we de volende dag een lange wandeling gemaakt, wat boodschappen gedaan en heerlijk gelunched in de lokale snackbar.

Met het kraakbeen van de kip die we die avond hebben gegeten hebben we na het eten binnen no time weer een vis aan de haak! Schoonmaken en de koelkast in, hebben we weer een lekker maaltje aan.

De tocht van Union Island naar de Cays is prachtig, de wind is na een paar dagen constand 25 knopen of meer gaan liggen tot een rustige 10 knopen. We dachten naar Mayreau te gaan, maar aangezien je daar ook geen geld automaat hebt hebben we maar voor het horse shoe reef gekozen, dat wilden we echt niet missen.
We zijn nog niet bij het echte rif geweest, maar bij het rif achter onze boot hebben we al heel veel vissen gezien en op de terug weg van het snorkelen vlak bij onze boot een spotted eagle ray, net een vogel die gracieus door het water vliegt vergezeld door puffer fish om ook een graantje mee te pikken.

Morgen gaan we naar het grote rif!