donderdag 16 april 2009

Back in Paradise!

Afgelopen dinsdag avond zijn we vertrokken uit Ocean World Marina, Cofresi bay, Dominicaanse republiek!
Alle formaliteiten waren wel grappig, eerst de haven betalen, natuurlijk stond er een verkeerd tarief op de rekening en moest hij een nieuwe rekening maken. Daarna zou hij regelen dat Immigration bij ons langs zou komen en vlak voor vertrek zouden we dan de despacho van de Navy krijgen (lees kopen a 20$). We hebben toen de boot verlegd naar de meldsteiger omdat die een soort beplanking heeft zodat we niet onder de kade kunnen schieten bij laag water zoals bij de plek waar we lagen. Na een tijdje internetten gingen we nog maar een keer bij de receptie kijken, daar bleek dat we eerst nog naar de customs dame moesten! Immigration was op weg van het vliegveld en de Navy en Narcotics zou nog langs de boot komen. Ondertussen was het water zo ver gedaald dat er kunst en vliegwerk nodig is om op onze boot te komen. We hebben eerst even lekker gedouched en dan maar afwachten.
Immigration kwam kort daarna, met excuses, en nam onze paspoorten aan, zou ze later terug brengen met stempels. Zo gebeurde het maar de snelheid van onze boot wordt wel zwaar overschat, aankomst 6 april 09, vertrek 14 februari 09? (wel valentijns dag en die hebben we de volgende ochtend ontmoet!) Daarna de Despacho van de Navy, mooi papiertje waar de paspoort nrs niet kloppen.. Toen wachten op Narcotics, deze komen een paar minuten voor vertrek. De enige official die wel met een beetje hulp van mij aan boord kon komen. Hij durfde voor geen goud op de netten te staan, dat was wel grappig. Binnen even onder een handdoek en in een grijs kistje van Ivonne waar "speeltjes" in lagen uit de kado tas :) Toen was het allemaal goed en konden we vertrekken.

We voeren klokslag 1800 uur uit. Er stond een relatief hoge en korte zee, niet echt relaxed. We hadden 12 uur de tijd om de ongeveer 100 mijl te varen, zodat we niet te veel zeil nodig zouden hebben. Grootzeil met 1 rif bleek voldoende. De zee bleef erg onrustig maar het zeilen ging verder mooi. Een paar boten in de nacht tegen gekomen, maar dat ging allemaal goed. Tegen 8.00 uur waren we in de buurt van Grand Turk en om 10.00 lag het anker in prachtig turqoise blauw water. Voor ons lag nog een NL boot, de Valentijn uit Medemblik. (Dit had Immigration van de DR al voorzien!) Daar gezellig kennis gemaakt en een kopje koffie gedronken.
Voor het inklaren waren we daardoor net te laat en konden we na de lunch terug komen. Niet zo erg, konden we een beetje slaap inhalen. Daarna weer heerlijk rond de boot zwemmen en snorkelen. Veel vissen gezien, 2 stingrays met eigen begeleidingsvis, porcupine vis, box vis, en nog wat andere soorten vissen, alles in groot formaat.
Die middag heeft Edith haar oerinstincten nieuw leven ingeblazen door ons avondeten te rapen. Er liggen gigantische Conch velden onder onze boot! De 2 grootste schelpen uitgezocht, gelukkig rennen ze niet weg... Met de uitgebreide instructies van het vis handboek kostte het weinig moeite om ze met hamer en mes uit hun schulp te lokken.
Schoonmaken en mals maken (masseren met een knuppel) gingen ook beter dan de eerste keer, ik had het handvat laten zitten, zoals het hoort. Edith heeft er een heerlijke Lambi curry van gemaakt met christophene en rijst.
Na het eten was ik gelijk vertrokken.. de volgende ochtend met koffie in m'n hand staar ik over het azuurblauwe water en vlak bij de boot zijn er dolfijnen aan het springen! Dat is nog eens leuk wakker worden. Ze spelen nog een beetje in de buurt en komen dan langs zwemmen. Jammer Margriet dat je moeilijk hierheen kon komen.

We zijn aan het twijfelen of we nog wel naar Cuba willen. We hebben wel genoeg van de bureaucratie en boot controles. We hebben wel al het vlaggetje. Waarschijnlijk blijven we komende 5 weken in de Turks en Bahama's genieten en als er een mooie weer window is hup naar de Azoren alwaar een Grolsch biertje zal staan te wachten op ons, zo is beloofd (toch? Gait en Nat).