donderdag 23 april 2009

Caicos bank

Eergisteren overgestoken van Grand Turk naar South Caicos, lekker windje in de rug en met alleen de screacher op gingen we 8 tot 10 knopen. 12 uur 's middags waren we er al. Even door het dorp gelopen. Het ziet er allemaal wat triest uit. Veel huizen zijn zwaar beschadigd door de orkaan die vorig seizoen overkwam. Veel armoede ook. Even benzine getankt en een vis van de vissers gekocht en vervolgens anker op en achter long cay gaan liggen. Daar richting anker gesnorkeld, maar ik kwam bijna niet tegen de stroming in. Terug naar de boot was veel makkelijker, maar als je daar een mega grote barracuda ziet liggen ben je zo het water weer uit.
De volgende ochtend naar Six Hill Cay, een prachtig mooi klein eilandje aan de rand van de Caicos bank. Daar ligt ook nog de Grande Blu van Pieter en Caro en we hebben een hele dag om even gezellig bij te kletsen.
Vandaag zijn we de Caicosbank overgestoken. Een tocht van ongeveer 50 mijl door een zwembad. Azuurblauw water, zeesterren op de grond en eem maximale diepte van 6 meter. Meestal over zand en wier, maar ook wat koralen en rotsen die ondieper zijn. De kaarten die er over zijn, zijn niet 100 % betrouwbaar, dat betekent dat je door goed uit te kijken de rotsen en koralen moet ontwijken en niet te hard varen anders zie je ook niks. 's Morgens op tijd vertrekken, met de Grande Blu achter ons aan. Zij steken wat dieper dan wij, dus is zo'n tocht voor hun nog spannender. 's Nachts hebben we nog een flinke bui over ons heen gehad met veel wind en 's morgens hangen daar nog de wolken van rond en we hopen maar dat het wat meer opklaart zodat we ook zien waar we heen gaan. In de loop van de ochtend hebben we zon en de eerste barracuda gevangen. De barracuda gaat terug, maar de zon blijft. Af en toe zie je een grote zwarte vlek in het water, koralen, en daar sturen we braaf omheen. Na 5 uur koers 276 (west) gevolgd te hebben, is er een bocht in het parcour en gaan we 320 (noordwest). Soms zeilend en als er te weinig wind is zetten we de motor erbij. Grande Blu volgt ons op de voet. Na 8 uur varen komen we aan op Provodenciales.