zaterdag 4 april 2009

Mayaguez

Hallo allemaal,
We vertrekken nu uit Mayaguez.
Gisteren zijn we met draaiende winden hier aangekomen. Aan de zuid west kant van het eiland, Cabo Rojo waar we vandaan komen draait de de wind de Mona passage in, dus konden we met de wind in de rug beginnen. Na een paar mijl was er geen wind meer maar wel heel veel zon... Na een tijdje met de motor aan kwam er een land wind opsteken. In de baai van Mayaguez aangekomen zagen we nog een tri liggen, de enige zeilboot. In de pilot staat dat je alleen in Mayaguez moet komen om in en uit te klaren. Door de landwind lagen we in het begin een beetje aan lagerwal, maar tegen de avond houdt die wind op en werd het bijna windstil. We hadden al een extra anker uitgelegd zodat we niet ons anker zouden los varen als de wind draait.
Op de kant moesten we eerst customs zien te vinden. Na een leuke wandeling zijn we bij het ferry dok aangekomen en vragen we een mevrouw met kleren aan van de ferry waar we customs kunnen vinden. We worden helemaal terug gestuurd en moeten een heel eind lopen naar het centrum.
We hadden haar route niet helemaal begrepen en kwamen uiteindelijk weer bij het barretje bij onze dinghy uit. Dan maar een biertje? We werden aangesproken door een local of hij ons kon helpen? Na een nieuwe uitleg en aanbod om ons te brengen zijn we weer op pad gegaan en customs in een mooi roze gebouw gevonden. Alle customs mensen waren bij de ferry en daar konden we uitklaren.......
Gelukkig was er een bank in de buurt en konden we in ieder geval een van onze actiepunten afstrepen.
Toch maar weer naar het ferry dock gelopen en aldaar bij een hele vriendelijke man tussen de drukte van de langzaam vol lopende ferry naar Santa Dominica uitgeklaard.
Bij het barretje aangekomen was daar de man weer die ons de weg had verteld, Pedro Gonzalez, we kregen een biertje aangeboden en hebben nog gezellig een paar biertjes gedronken en over Puerto Rico geleerd.
Hij had een aantal telefoontjes van z'n vrouw gemist en moest toch echt een keer naar huis gaan. Wij hadden wel honger en zijn langs het water gelopen op zoek naar een eettentje. Daar zijn er niet zoveel van en bij een ander barretje werden we weer aangesproken of hij ons kon helpen. Hij stuurde ons een stukje verder, bij een ander barretje konden we rijst met krab eten! Daar kwamen we Pedro weer tegen! Toen we net besteld hadden kwam de man die ons de weg had gewezen nog even kijken of alles wel lukte. Super vriendelijke mensen die Puertoricanen!

Terug bij de boot even internet geprobeerd. Werkte even maar mailtjes zenden ging niet zo goed. Volgende keer beter.

Vanochtend nog even boodschappen gedaan. Op weg naar de supermarkt werden we overal weer vriendelijk begroet! We vallen een beetje op in zo'n stad zonder toeristen.

Nu zijn we op weg naar de Dominicaanse Republiek.