woensdag 13 mei 2009

Great Guana Cay

Gisteren weer een mooi stukje gevaren over de ondiepe Exuma-bank. Het is hier een beetje een combinatie van Kroatie en de Wadden. De temperatuur en droge onbewoonde eilandjes van Kroatie en de geulen en verschuivende zandbanken van de Wadden. In de geulen kan ook nog een flinke stroming staan, dus wel iets om rekening mee te houden. Zo zijn we gisteren van waypoint naar waypoint gezeild onder screacher met minimaal 1,5 meter water onder de boot. Telkens opletten of er geen koraalbanken of zandbanken recht voor je liggen. Uiteindelijk in de beoogde baai aangekomen, staat er net een vervelende golfslag, dwars op de boot. Dus meteen na het ankeren weer anker omhoog en verhuizen naar de andere kant van White Point en laten het anker weer vallen. Daar zijn inderdaad de golfjes weg, mooi. We gaan eerst met de dinghy naar de kaap, daar zouden wat snorkelrotsjes moeten liggen, maar het enige wat we vinden is een weedveld met een grote barracuda erboven. Dan maar naar het rifje recht voor de boot, daar vinden we wel veel vissen, waaronder een paar mooie grote Queen Triggerfish, een kleine Nassau Grouper, grote Flat Needlefish, enz... Als ik op de terugweg over het anker heen zwem, ligt deze toch niet vast en na nog een paar keer proberen het anker er verder in te duwen besluiten we om toch maar weer te verhuizen. Anker weer eruit, stukje motoren en voor een prachtig klein baaitje met strand weer het water in. Nu hebben we ons ankerbiertje wel echt verdiend. Aangezien we hamburgers hebben gekregen van een andere boot in ruil voor 1 bouillonblokje, gaan we BBQ-en op ons prive strand van Jack's Bay Cove.
Vandaag gaan we naar Staniel Cay, snorkelen in de Thunderball Grot (inderdaad, die van de James Bond film).