zondag 31 mei 2009

Hollen of stilstaan...

Gisteren is het weer drastisch veranderd, het tussen laag en hoog zitten is niet helemaal gelukt en er kwam een frontje over ons heen met buien, veel wind en vooral ook koude. Die kou zijn we echt niet meer gewend, het was binnen onder de 25 graden en buiten nog kouder.
's Morgens nam de wind toe en konden we heerlijk zeilen, voor de verandering aan de wind. Later draaide de wind verder en nam steeds meer toe. Op een gegeven moment hadden we de screacher al weggehaald en het eerste rif gezet (grootzeil kleiner) en surften we toch weer met 15 of 16 knopen de golven af. Aangezien de zwaardkast op zo'n moment een kleine fontijn wordt, hebben we een tweede rif gzet. Voor 5 minuten ging dat goed, daarna was de wind weer zo veel toegenomen (30+) dat we weer boven de 14 knopen zaten. Daarbij kwam ook de regen met bakken uit de lucht en hadden we niet zo'n zin om buiten te blijven zitten om de zeilvoering in de gaten te blijven houden. Dus hebben we ook het grootzeil laten zakken en zonder zeilen gingen we toch nog 6 knopen en konden we binnen lekker een soepje maken en drinken. De boot stuurt zichzelf en wij zitten rustig binnen te wachten tot het wat beter wordt, wel af en toe even kijken of er geen andere boten in de buurt zijn. Een tijdje later neemt de wind weer af en zetten we alleen de fok en zo gaan we de nacht in, waarin de wind steeds minder wordt.
Vanmorgen was de wind bijna helemaal weg. Als we allebei weer wakker zijn, zetten we het grootzeil, maar het schiet nog steeds niet op. Later gaan het grootzeil en de fok weer naar beneden en zetten we de mooie roze spi, die ook nog even inzakt bij gebrek aan wind, maar nu gaan we weer... en blijven we een beetje bezig met zeilen hijsen en weer laten zakken. Goed voor de conditie. Soms gaan we hard dan komen we weer niet vooruit, maar dat is zeilen.